Pagina pentru părinţi

10 lucruri pe care ar vrea sa le auda copilul tau by Grușca Dumitru on Scribd

 

 

                                             Chestionar pentru părinți                                    

  1. Cunoaşteţi programul copilului Dvs.? (La şcoala şi acasă)

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

  1. Vă faceţi timp să le verificaţi temele orale şi scrise?

…………………………………………………………………………………………….………………

  1. Ce măsuri luaţi dacă nu-şi pregătesc temele?

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………

  1. Înainte de a le crede spusele verificaţi dacă vă spun adevărul?

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

  1. Credeţi că numai profesorii sunt vinovaţi de slabele rezultate ale copilului Dvs.?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Cunoaşteţi cum îşi petrec copiii Dvs. timpul liber?

……………………………………………………………………………………………………………

  1. Le cunoaşteţi prietenii?

…………………………………………………………………………………………………………….

  1. Vorbiţi cu ei despre ceea ce-i interesează, despre visele lor, despre confuziile lor?

……………………………………………………………………………………………………………

  1. Preferaţi ca modalitate de comunicare „ordinele” date în fugă sau le explicaţi de ce trebuie să procedeze într-un anumit fel?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………….

  1. Credeţi că învăţătorul greşeşte? Unde? Când? În ce privinţă?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

11.Sunteţi bucuroşi când îşi ocupă timpul cu Internetul pentru că vă lasă în pace sau sunteţi îngrijoraţi?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Vreţi ce-i mai bun pentru copiii Dvs. Cum îi ajutaţi?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Consideraţi că pot lua decizii asupra viitorului lor singuri?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Cum veţi colabora cu învăţătorul pentru a eficientiza munca copiilor Dvs.?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

                 

      SFATURI  PENTRU  PARINTI

 

  1. ACORDATI ATENTIE  COPILULUI

A da atentie.

 

Copiii sunt energici si ocupati toata ziua. Ei fac totul pentru a va atrage atentia cu lucruri frumoase sau mai putin frumoase.

Copilului ii place sa atraga atentia. Iar dv. va place cand copilul va atrage atentia intr-o maniera draguta.

Dand atentie la lucrurile frumoase pe care copilul le realizeaza, subliniati ceea ce el face bine. Copilul primeste tot mai multa incredere in sine. Daca veti da multa atentie la lucrurile bune pe care copilul le face, el va continua sa faca aceasta mai des.

Cateodata, copiii fac ceva bun, dar parintii nu acorda atentie. Atunci, nici copiii nu se mai bucura de ceea ce fac.

Cateodata, copiilor li se da atentie doar atunci cand fac lucruri rele.
Este pacat, caci astfel vor face mai des acele lucruri rele. Pentru ca ei au nevoie de atentie!

PE SCURT:

  • Acordati, pe cat posibil, atentie lucrurilor frumoase pe care copilul le face.
  • Mangaindu-l, clipind din ochi sau aratandu-va interesul.
  • Spuneti copilului ceea ce face bine. Astfel, copilul devine mai increzator in sine.
  • Nu dati atentie prea mare la lucrurile rele pe c
  1.   RECOMPENSE

          O maniera frumoasa de a acorda atentie este recompensa sau complimentul.

Copiii fac in fiecare zi o multime de lucruri pe care le puteti recompensa.

Daca recompensati copilul, fiti atent la ceea ce face bine. Spuneti copilului ceva laudabil despre ceea ce a facut bine.

Urmariti atent comportamentul copiilor si spuneti ceva dragut despre aceasta.

Daca vrei sa faci un compliment, fa-l direct! Altfel, copilul nu va mai sti pentru ce l-a primit.
Copiii își dau seama imediat daca vorbiti serios sau nu.

Cateodata, copii fac ceva dragut pe care dv. , probabil, il gasiti normal. Si lucrurile obisnuite merita un compliment.

 

PE SCURT:

  • In fiecare zi urmariti lucrurile bune si dragute pe care copilul le face.
  • Recompensati-l imediat ce a facut un lucru bun.
  • Spuneti ceva dragut despre comportamentul bun.
  • Faceti-o direct.

 

  1. A  SPUNE NU SI A INTERZICE

A FIXA LIMITE

Copiii sunt activi toata ziua. Cateodata fac lucruri care nu sunt placute, ca: a se plange ca vrea o bomboana sau ca nu vrea sa isi stranga jucariile. Daca parintii gasesc plictisitoare aceste lucruri, atunci trebuiesc fixate limite. Acestea sunt greu de stabilit. Copiii nu le respecta. De aceea, parintii trebuie sa fie foarte clari si precisi cand spun copiilor care comportament il gasesc obositor.

A SPUNE NU SI A INTERZICE

O maniera clara de a fixa limite este aceea de a spune NU. Spuneti nu in situatia in care copilul face sau intreaba ceva ce nu va place. Explicati copilului de ce nu are voie sa faca ceea ce a facut. Atunci copilul va intelege mai bine interdictia.

Citeodata, copiii verifica daca vorbiti serios sau nu. De aceea, cand pronuntati cuvantul NU, acesta trebuie sa fie cat mai convingator: NU este NU!

Nu folositi prea des nu, deoarece copiii nu vor mai asculta.

PE SCURT:

  • Spuneti clar CE nu are voie sa faca.
  • Explicati DE CE nu are voie.
  • NU este NU.
  • Nu spuneti prea des NU.
  • Faceti complimente pentru lucrurile frumoase pe care copilul le face. Copiilor le place sa fie laudati.

 

  1. A IGNORA

A  FIXA  LIMITE:

Copiii sunt activi toata ziua.Cateodata mai fac si neplaceri, ca : a se plange, a se enerva. Daca parintii sunt nemultumiti, atunci trebuie sa stabileasca niste limite.

Acestea se pun in diferite feluri. Spunand ceva. Dar a spune ceva inseamna A DA ATENTIE.

A IGNORA:

Cateodata, copiii fac ceva ce nu au voie, doar ca sa va atraga atentia. Daca dv. le-o acordati, atunci ei continua. Cea mai buna solutie este aceea de a nu raspunde. Deci, a ignora.

Ignorarea are efect doar daca ati spus copilului ce are voie si ce nu are voie. Dup ace ati spus deja NU, ati interzis.

A ignora este dificil. Copiii vor incerca sa va atraga atentia. Pentru a va mentine aceasta pozitie, puteti face altceva: cititi ziarul sau iesiti din camera.

Daca observati ca face ceva periculos – se joaca cu foarfeca sau cu chibriturile –atunci bineinteles ca trebuie sa reactionati! Ignoratul ajuta in special copiii care se plang sau au o atitudine mai nervoasa.

PE SCURT:

  • Spuneti mai intai copilului ce are voie sa faca si ce nu.
  • Nu reactionati daca incearca sa va atraga atentia.
  • Incercati sa va mentineti pozitia facand altceva.
  • Reactionati intotdeauna fata de un comportament periculos.
  • Acordati atentia cuvenita pentru lucrurile frumoase.Astfel, vor continua sa faca lucruri frumoase.
  1. A IZOLA

A  FIXA  LIMITE

Copiii sunt activi in fiecare zi. Cateodata fac lucruri urate, ca: o sacaie pe sora cea mica sau distrug lucruri dinadins. Daca parintii nu sunt de acord, trebuie sa fixeze niste reguli.

A IZOLA

Cateodata, copiii scapa de sub control. De indata ce isi vad sora sau fratele, incep sa se certe. De parca altfel nu se poate!

Intr-un astfel de moment,ignorarea nu isi are sens. A ignora copilul nu va da rezultate. In astfel de situatii, singurul lucru care da rezultate este acela de a pune copilul separat. Nu timp indelungat: cinci minute, intr-un loc neplacut. De exemplu, pe hol.

Explicati intotdeauna de ce faceti asta. Dar nu intrati in discutie cu copilul.

Luati-l inapoi dupa cinci minute. I-a trecut. Nu este nevoie sa ii dati alta pedeapsa. Este mult mai bine daca dati atentie lucrurilor frumoase pe care le face. Daca nu mai puteti stapani copilul, atunci singura metoda este sa-l izolati.

 

PE SCURT:

  • Puneti copilul sa stea separate.
  • Explicati de ce faceti aceasta.
  • Cautati un loc mai neplacut pentru el, unde sa nu se poata distra.
  • Nu o faceti prea des.
  • Acordati mai multa atentie lucrurilor frumoase.
  1. PEDEPSELE

A FIXA LIMITE

Copiii sunt in fiecare zi activi. Cateodata va fac si neplaceri, ca: joaca fotbal in camera sau arunca cu mancare la masa.

Daca parintilor nu le place, atunci trebuie sa stabileasca niste limite.

Fixarea limitelor se poate face sub diverse forme.

 

PEDEPSELE

Daca interzici, ignori sau pui sa stea separat si toate acestea nu dau rezultate, atunci trebuie sa incerci cu pedeapsa.

Il puteti pedepsi luandu-i jocul preferat .

“Iti bati joc de mancare? Atunci nu mai primesti nicio prajitura!”

“Te mai joci fotbal in camera? Atunci mingea de fotbal o inchid in debara!”

Explicati clar de ce il pedepsiti si faceti-o direct!

Pedepsele nu sunt placute. Deci nu exagerati cu pedepsele. Nu amenintati cu ceva ce nu puteti face, deoarece nu are sens. Exemplu: veti da bicicleta gunoierilor daca copilul nu o aseaza in boxa.

Nu pedepsiti prea des. Altfel, pentru copil devine o obisnuinta si nu il mai impresioneaza cu nimic.

Mai bine acordati atentie lucrurilor frumoase pe care le face. Astfel, preintampinati maniera negativa prin care copilul incearca sa va atraga atentia.

Daca il pedepsiti des, atunci devine insensibil.

 

PE SCURT:

  • explicati de ce il pedepsiti
  • faceti-o direct
  • nu exagerati cu pedeapsa
  • nu pedepsiti prea des
  • dati-i copilului atentie si laudati-l pentru lucrurile frumoase pe care le face.

SFATURI PENTRU PĂRINŢI … DE LA COPILUL LOR

 

  • Nu mă răsfăţa. Ştiu foarte bine că nu mi se cuvine tot ceea ce cer. Dar încerc totuşi.
  • Nu-ţi fie teamă să fii ferm cu mine. Asta mă aşează la locul meu.
  • Nu folosi forţa cu mine. Asta mă obişnuieşte cu ideea că numai forţa contează.
  • Nu fi inconsecvent. Asta mă pune în încurcătură şi mă face să încerc să scap nepedepsit.
  • Nu-mi face promisiuni. S-ar putea să nu le poţi ţine. Asta mă va face să-mi pierd încrederea în tine.
  • Nu răspunde provocărilor mele atunci când spun sau fac lucruri care te supără. Voi încerca atunci să capăt şi mai multe „victorii”.
  • Nu te supăra prea tare când îţi spun „te urăsc”. Nu cred ce spun, dar vreau să te fac să-ţi pară rău pentru ceea ce mi-ai făcut.
  • Nu mă face să mă simt mai mic decât sunt. Voi încerca să-ţi dovedesc contrariul, purtându-mă ca o persoană „importantă”.
  • Nu face în locul meu nimic din ceea ce aş putea face singur. Asta mă face să mă simt ca un copil mic şi voi continua să te folosesc în serviciul meu.
  • Nu-mi menaja „relele obiceiuri”, acordă-mi cât mai multă atenţie. Altfel nu faci decât decât să mă încurajezi să le continui.
  • Nu mă corecta în public. Voi fi mult mai sensibil dacă îmi vei vorbi blând între patru ochi.
  • Nu încerca să discuţi comportamentul meu în febra conflictului. Din anumite motive, auzul meu nu e foarte bun în acel moment, iar cooperarea mea chiar mai slabă.
  • Nu încerca să-mi ţii predici. Vei fi surprins să constaţi cât de bine ştiu ce e bine şi ce e rău.
  • Nu mă face să simt că greşelile mele sunt păcate. Trebuie să învăţ că pot face greşeli fără să simt că nu sunt bun de nimic.
  • Nu mă cicăli. Dacă o faci, va trebui să mă protejez prin a părea surd.
  • Nu mă pedepsi prea tare. Mă sperii uşor şi atunci s-ar putea să spun minciuni.
  • Nu uita că-mi place să experimentez. Învăţ din asta.
  • Nu băga prea mult în seamă indispoziţiile mele. S-ar putea să profit de faptul că îmi acorzi mai multă atenţie când sunt bolnav.
  • Nu mă respinge când pun întrebări cinstite. Dacă o faci, vei constata că nu te mai întreb şi caut informaţii în altă parte.
  • Nu-mi răspunde la întrebările prosteşti şi lipsite de sens. Altfel voi încerca mereu să te agăţ cu astfel de întrebări.
  • Nu încerca niciodată să pari perfect sau infailibil, pentru că mă vei face să simt că nu te voi putea ajunge niciodată.
  • Nu te teme că petrecem prea puţin timp împreună. Contează cum îl petrecem.
  • Nu te teme dacă eu sunt speriat. Arată-te curajos !
  • Poartă-te cu mine ca şi cu prietenii tăi. Ţine minte: învăţ mai bine de la un model decât de la un critic.
  • Nu uita că nu pot creşte fără încurajări şi înţelegere.

 ŞI ÎN AFARĂ DE ASTA, TE IUBESC FOARTE MULT.

TE ROG, IUBEŞTE-MĂ ŞI TU ÎN SCHIMB !

PĂRINŢI MODEL

13 „PORUNCI”

  1. Să dai copilului un sentiment de securitate.
  1. Să dai copilului sentimentul că este dorit şi iubit.
  1. Să eviţi ameninţările, pedepsele fizice.
  1. Să-l înveţi pe copil cu independenţa şi să-l determini să-şi asume responsabilităţi.
  1. Să rămâi calm şi să nu te şocheze manifestările instinctuale ale copilului.
  1. Să fii tolerant şi să eviţi conflictele.
  1. Să eviţi să-l faci pe copil să se simtă inferior.
  1. Să-i respecţi particularităţile individuale.
  1. Să respecţi sentimentele copilului.
  1. Să răspunzi cu francheţe la întrebările copilului.
  1. Să te intereseze activităţile copilului chiar dacă nu consideri că e ceva util.
  1. Să tratezi dificultăţile copilului fără să-l consideri anormal.
  1. Să favorizezi creşterea şi dezvoltarea fără să hiperprotejezi.

 

 

Sfaturile copilului pentru părinţi

 

Mânuţele mele sunt inca mici, de aceea nu te aştepta la perfecţiune când fac patul, când pictez sau când arunc mingea. Treaba pe care am facut-o eu te rog sa nu o faci inca o data. Voi simţi ca nu am făcut fata aşteptărilor tale. Incearcă sa iei partea buna din tot ceea ce fac; bucura­te ca m-am chinuit sa ma inchei singur la bluzita, chiar daca m-am încheiat greşit, fii mândru ca m-am chinuit sa ma leg singur la pantofiofi, chiar daca n-a ieşit decât un nod.

Picioruşele mele sunt inca mici, te rog frumos nu face paşii mari, ca sa pot tine si eu pasul cu tine. Nu uita ca sunt Ia început de drum. Ai răbdare cu mine. Voi in vata totul, dar treptat, treptat. Nu ma grabi nu ma condamna si nu te supăra pe mine. Lumea aceasta are atâtea mistere pentru mine, iar tu trebuie sa-mi fii invatator pe drumul vieţii.

Ochii mei sunt inca micî, nu au văzut lumea asa cum ai vazut-o tu. Te rog lasa-ma sa aflu totul, fara sa ma pedepseşti pentru curiozitatea mea. Si nu ma limita inutil.

Nu te enerva când întreb prea mult, prea des câteodată acelaşi lucru. Eu nu cunosc lumea din jurul meu , fa-ti te rog timp si pentru mine, explicandu-mi ce ştii despre lumea aceasta si fa asta bucuros si plin de dragoste. Nu te teme să-mi fixez limite si reguli. Sigur le voi respecta daca esti consecvent in aplicarea lor. Insa daca astăzi spui una si  mâine alta, sigur voi deveni confuz si nu voi mai sti ce este înterzis si ce nu.

Nu ma compara mereu cu fraţii mei, cu colegii sau cu orcine  altcineva. Sunt unic si niciodata nu voi fi la fel ea alţii. Sigur am si eu ceva special, fa-ti doar puţin timp si vei vedea si parile mele bune.

Eu nu voi fi pentru multa vreme copil, lasa-ma sa-mi trăiesc copilăria si sa ma bucur de ea. Nu-mi incarca programul cu tot felul de lucruri care nu sunt pentru vârsta mea. Acum lasa-ma doar sa ma joc.

Sufletul meu este foarte sensibil, sentimentele mele sunt foarte gingase. Nu ma face mai mic decât sunt! Fii intelegator la greşelile mele si stângăciile pe care le fac mereu. Daca ma critici constant voi deveni stingher si lispsit de incredere in forţele proprii. Poţi sa-mi critice faptele, fara sa ma critici ca persoana!

Respecta-mi dreprurile de copil si demnitatea. Nu mă umili si nici nu folosi violenta verbala sau fizica cu mine. Din asta voi invata numai sa ma ascund de tine, sa mint si sa-mi fie frica. La un comportament pozitiv intotdeauna voi răspunde pozitiv, deci incearca sa fii blând, iubitor si intelegator.

Pastreaza-mi sufletul curat! Nu ma lasă sa vad si sa invat lucruri rele. Tu eşti modelul meu. Nu ma minţi, căci o sa cred ca minciuna este singura cale in viata; nu folosi forţa, căci o sa cred ca forţa este ceva normal în relaţiile cu ceilalţi. Nu mă critica, căci astfel voi învaţă sa condamn; nu mă respinge, căci voi crede ca nu ma doreşti si as putea incepe sa te urasc pentru asta. Ajuta-ma sa invat valorile morale, adevărul, cinstea, încrederea, bunătatea, iubirea.

Tu stii că eu vin de la Dumnezeu, tot ce vine de la el nu are cum să nu fie bun. Nu ma face sa ma simt vinovat pentru ceea ce sunt si pentru ca nu sunt asa cum ai visat. Eu sunt copilul tau si tu eşti părintele meu. Accepta-ma si iubeste-ma asa cum sunt.